söndag 1 september 2013

Här flyr Farmen-Paul efter väderfiaskot

Han hade köpt en trådlös gitarrsändare, repeterat Ulf Lundells scenspråk - och fått en kristen välsignelse. 
Ingenting hjälpte.
Vädergudarna - och minst ett jävla ägg - satte stopp för Farmen-Pauls efterlängtade comeback som artist.







Flera personer (lågt räknat tre) hade offrat lördagsmyset för att ta sig till Hoglands Park och tv-profilen Paul - "Kan man mjölka en gris?" - Meléns omtalade återtåg till den svenska musikscenen. Besvikna tvingades fansen snart traska hem igen. Någon (möjligen den i festliga sammanhang så förutseende musikföreningen Bang the drum) hade nämligen haft det goda omdömet att låta strömförsörjningen vistas utan skydd och tak - något de cyniska nederbördsgudarna inte var sena att utnyttja. Skyfallet fick till följd att Farmen-Pauls emotsedda premiärgig dessvärre fick ställas in - ett faktum kulturintresserade kommuninvånare sörjde fram till midnatt (vår uppskattning).
- Det är klart att det känns bittert. Jag hade just fått en välsignelse när himlen öppnade sig. Nu får jag gå hem, panikuppdatera min Facebook-sida och röka ett halvt paket vita Blend i stället, sa Melén själv innan han skyndade vidare för att vira ihop två regnskadade kablar.
Meléns batterist, festivalräven Hempo Hildén (uttalas med apostrof över e i efternamnet, upplysning till dig som råkar jobba som programledare på P4 Blekinge) höll låg profil och hjälpte försynt arrangörsstabens general Pia Dauhn att sopa ihop skärvorna efter skyfallet.
- Två jävla ägg har arrangerat där här, hade sannolikt en lokal skivbolagsdirektör sagt om han haft vägarna förbi.
Nåväl, Melén lät sig, i vanlig ordning, inte nedslås av det penibla nederlaget utan befann sig i tanken redan på världsturné:
- Hempo har fixat ett pärlband med gig i Norrland. Han sätter mig inte för under 30 papper, exklusive flyg och tre-fyra sugna damer i övre medelåldern.
Kul för honom, tänker vi! Den intellektuella påsättaren har ju, efter rader som "Det finns en tjej - mitt hjärtas lilla vän. Hon älskar mig - hon fucka mig - hon är så speciell", skrivit in sig själv i nyutgåvan av Svensk Dikt (Bonniers, 2013). Klart att en sådan poet förtjänar både berömmelse och nära bekantskap med mänskliga mjukdelar!
Själva lommade vi hem med krökta ryggar och sänkta nackar.
Vi hade så innerligt sett fram emot årets hittills tyngsta kulturevent.
Men som ni vet: en inställd spelning, är en spelning det också (Lundell) och en inställd flytt är en flytt det också (gammalt ordspråk på Region Blekinge).
Och vad ville regnet oss egentligen?
Jo, i all anspråkslöshet berätta att det INTE under några omständigheter ska arrangeras konserter i Karlskrona utan Paraply!



2 kommentarer:

  1. Vi stängde av elsäkerhetsskäl och efter det att det tokregnat in på scen och elkablar. Paul som uppenbarligen förför och berör kan inte skyllas för regnet och JORÅ elskåpen var säkrade och har dessutom automatsäkringar vid ev överslag. Dom var det inga probs med och att nån lägger så stor kraft på att misskreditera Paul Melen i sammanhanget bekräftar ju bara en lätt avundsjuksrelaterad sjukdomsbild. Säkerheten främst punkt slut och jag undrar hur många berättigade kommentarer man hade fått om man åsidosatt elsäkerheten och nån med svagt hjärta fått en stöt på 220 volt. Kommentarerna i övrigt visar ju även att iaktagaren har den goda smaken att lyssna på P4 Blekinge kl 16.14 på fredagar..... ! Kanske nån sorts ritual. En del har bra band och andra inte ! Finns antagligen en orsak till detta. Paul Melen(the band) Kommer att spela i Karlskrona framöver och (om man får tro dom många fb-kommentarerna om regnet och att vi stängde ner) ,kommer att bli välbesökt är det nog ingen som betvivlar. Att chansa och köra vidare under dom omständigheter som rådde hade varit totalt oansvarigt. Regnet gjorde ju dessutom att publiken skyndsamt sökte sig bort givetis är ju helt förståeligt. Storbanden, Fourever,Coeur Madme var mycket uppskattat och välbesökt. Till Farmen-Pauls många anhängare så vill vi från hela bandets sida hälsa att vi kommer igen utan skitväder snart.

    SvaraRadera
  2. Jo jag känner att jag bör förtydliga mig ang elsäkerheten. Trossö-EL som på ett absolut oklanderligt sätt ansvarade för elskåpen Hade gett mig stränga order att elskåpen skall alltid vara Låsta av säkerhets och regnskäl mm. Jag hade nycken runt halsen så det var ju inte så svårt att efterkomma. Att hen som kommenterar om elskåpen inte tagit bättre reda på fakta och ändå går ut och kritiserar mig borde nog se över sina journalistiska rutiner vad källforskningen anbelanger. Eftersom jag inte vet vem vederbörande är så väljer jag att inte närmare könsbestämma bloggarern. I direktiven från statens kulturråd så står det att man skall verka för jämnställdhet varhelst det är möjligt ! I egenskap av kulturarbetare/världsmedborgare, ser jag ju inga som helst problem med att följa dom direktiven. Utomordentliga Hälsningar Hempo Hilde'n (PMB)

    SvaraRadera